جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
خانه / گوناگون / تاثیر آموزش و پرورش بر توسعه اقتصادی

تاثیر آموزش و پرورش بر توسعه اقتصادی

کلمات جستجو شده برای تاثیر آموزش و پرورش بر توسعه اقتصادی
آموزش و پرورش نقش اساسی در رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد و به عنوان یکی از اهداف مهم تمام کشورها شناخته شده است . توسعه آموزش و پرورش دانلود مقاله نقش آموزش در توسعه اقتصادی – مگ ایران نقش آموزش در توسعه اقتصادی. بدون تردید می توان گفت یکی از محورهای اصلی رشد وتوسعه اقتصادی ، آموزش وپرورش است. حتی برخی عقیده دارند که تکامل این بخش میثاق – نقش آموزش وپرورش در رشد وتوسعه اقتصادی میثاق – نقش آموزش وپرورش در رشد وتوسعه اقتصادی – به وبلاگ من خوش آمدید.  بی شک اجرای برنامه های توسعه نیازمند بکارگیری نیروی آموزش دیده وافراد متخصص ابزار جوامع برای ورود به چالش‌های آینده مورد توافق قرار گرفته و اصولاً پذیرفته شده است که در پرتو آموزش و پرورش که در این نوشتار سعی می شود تنها نقش آموزش و پرورش در رسیدن جوامع به توسعه (اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی) مورد ارزیابی قرار گیرد. سوالی که در اینجا مطرح  مقاله تاثیر آموزش نیروی انسانی و سرمایه گذاری آموزشی بر رشد اقتصادی دیدگاه اقتصاد دانان کلاسیک در بررسی رشد و توسعه اقتصادی جوامع همواره به سرمایه  آن در رشد اقتصادی معطوف بوده است و نقش و جایگاه سرمایه انسانی و آموزش، یکی از مهم ترین سرمایه گذاری های اجتماعی است که منافع بلندمدتی را برای کشور ایجاد می کند. همچنین، مدل های رشد اقتصادی درون زاد بر اهمیت سرمایه است.

پایان نامه تاثیر آموزش و پرورش بر توسعه اقتصادی

مقاله تاثیر آموزش و پرورش بر توسعه اقتصادی

چکیده:
نظام آموزش و پرورش کشور ایران با توسعه و گسترشی که در زمینه ‏های مختلف کسب نموده‏ است، نمی ‏تواند از مطالعات اقتصادی بی ‏نیاز باشد؛ بلکه در شرایط کنونی پس از انقلاب اسلامی اهمیت بیشتری یافته است، با توجه به جنبه ‏های اقتصادی تعلیم و تربیت و تأمین نیروهای انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز جامعه اهمیت و ضرورت بیشتری یافته است.

از این‏ رو به لحاظ اهمیت تحقیق در این پژوهش سعی خواهد شد تا با رویکرد نظری و با استفاده از رویکرد جامعه‏ شناسی رابطه آموزش و پرورش و توسعه اقتصادی را در ایران طی سالهای ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۰ بر اساس دسترسی به حداکثر اطلاعات موجود مورد بررسی قرار گیرد.
بدین منظور در این پژوهش به ‏منظور تجزیه و تحلیل کمی اثر آموزش و پرورش بر توسعه اقتصادی با بکارگیری روش حداقل مربعات معمولی، از متغیرهایی نظیر، تولید ناخالص داخلی، تعداد سالهای آموزش استفاده شده ‏است. بر اساس نتایج برآورد فرضیه‏ تحقیق، سطح سواد رابطه مثبتی با توسعه اقتصادی دارد. ضریب این شاخص ۰.۲۲ و p-value نیز ۰.۰۵ می‌باشد که معنی‌داری متغیر را تایید می نماید. متغیر رشد اقتصادی و سالهای آموزش اثر مثبت و معنی‌داری بر توسعه اقتصادی دارد و مقدار ضریب سالهای تحصیل برابر با ۰.۴۱و p-value آن ۰.۰۳۵ بوده که نشانگر معنی ‏داری آن می باشد. لذا نتایج پژوهش حاضر نشان می ‏دهد که فرضیه‏ تحقیق مبنی بر اثر گذاری پیشرفت آموزش و پرورش بر توسعه اقتصادی در ایران را نمی ‏توان رد نمود.
مقدمه :
بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت و ترقی و توسعه در جوامع پیشرفته نشان می دهد که همه این کشورها از آموزش و پرورش توانمند و کارآمد برخوردار هستند. تبلور آموزش و پرورش در تربیت نیروهای انسانی متعهد، دانشمند، متخصص و ماهر است. در دنیای امروز که علم و تکنولوژی با رشد و گسترش وسیع و جهان شمول به عنوان عامل مهم و اساسی در فرایند رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری به حساب می آیند، نهادها و نظام های آموزش و پرورش نقش بس عظیم و پراهمیّتّی را به دست آورده اند. عنایت و توجه روزافزون به نوع و گسترش آموزش ضرورتی انکار ناپذیر است که ناشی از آهنگ سریع تغییرات در عرصه های مختلف فعالیت های اقتصادی، اجتماعی جوامع می باشد.
پرفسور رامش وزیر اسادمیرا (۱۳۶۹) در تعریف توسعه می گوید؛ ” توسعه دستیابی فزاینده انسان به ارزش های فرهنگی خود است”. فردریک هاربیسون، به نقل از آل ابراهیم (۱۳۸۰)، به حداقل رساندن بیکاری، به حداکثر رساندن سطح فرهنگ و دانش آموزش و پرورش، بهداشت بهتر، محدود کردن رشد جمعیت و اصلاح محیط زیست را از اهداف توسعه ی ملی بر شمرده است.

آنچه مسلم است ترقی و پیشرفت های علمی و تکنولوژی در دنیای امروز و سرعت تغییرات و دگرگونی در اسلوب و روش های علمی و تکنولوژی بسیار سریع و حیرت انگیز است و غفلت و عدم توجه کافی به آموزشهای لازم و مناسب و غفلت از هماهنگی و تطابق سطح کیفی و کمی و نیروی انسانی با سطح رشد علمی و فنی از هر جامعه ای نهایتاً تنگناها و مشکلات عدیده ای را فرا راه رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه ایجاد خواهد نمود.
لذا بنابر ضرورت موضوع این تحقیق در پنج فصل تنظیم شده است: فصل اول، به کلیات تحقیق اختصاص خواهد یافت.

سپس با جمع‏ آوری مبانی نظری مربوط و مروری بر ادبیات و تحقیقات تجربی فصل دوم این مطالعه تکمیل می گردد. در فصل سوم و چهارم این مطالعه برای بررسی و آزمون فرضیه‏ اصلی تحقیق نخست به جمع‏ آوری و سازماندهی و تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته و سپس با استفاده از داده‏ ها فرضیه‏ تحقیق مورد آزمون قرار می ‏گیرد. در فصل پنجم به نتیجه ‏گیری و طرح پیشنهادات اختصاص داشته و در انتها این تحقیق با کتابنامه و ذکر منابع فارسی و خارجی پایان می پذیرد.

فهرست مطالب
عنوان
مقدمه
بیان مسئله
حدود تحقیق
سؤال‏ها و فرضیه‏های تحقیق
اهداف تحقیق
روش انجام تحقیق
محدودیت‏ها و موانع تحقیق
ساختار نگارش تحقیق
فصل دوم:
مقدمه
مروری بر مبانی نظری تحقیق
مروری بر مطالعات تجربی
مطالعات انجام شده در داخل کشور
مطالعات انجام شده در خارج کشور
جمع‏بندی مطالعات انجام شده
فصل سوم:
مقدمه
جمع‌بندی
فصل چهارم:
مقدمه
یافته های توصیفی
یافته های استنباطی مربوط به فرضیه ها
فصل پنجم:
نتیجه گیری
مقایسه داده‏های پژوهش حاضر با تحقیقات گذشته
پیشنهادات
منابع

برای دانلود پایان نامه تاثیر آموزش و پرورش بر توسعه اقتصادی از لینک زیر اقدام کنید.

همچنین ببینید

خلاصه کتاب معارف اسلامی ۲

جزوه خلاصه کتاب معارف اسلامی ۲

جزوه خلاصه کتاب معارف اسلامی ۲ فرمت pdf مهمترین نکات کتاب معارف اسلامی ۲ نویسنده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.